Vydáno dne 29.05.2023
Co je potřeba se nejvíce učit, pokud se chci naučit dobře německy?
Existuje na to nějaká jasná odpověď?
Položíte-li někomu tuto otázku, dostanete pravděpodobně mnoho různých odpovědí, asi jako když rytíř v Chaucerově příběhu hledal odpověď na otázku “co ženy chtějí nejvíce na světě”. Dovíte se, že nejdůležitější jsou slovíčka, bez nich se nikam nedostanete. Jinde vám řeknou, že nejvíce je potřeba naučit se mluvit a je jedno, že děláte chyby. Jiní budou oponovat a prosazovat gramatiku. Potom se objeví nějaká “převratná metoda” výuky jazyků, která gramatiku i slovíčka smete ze stolu a bude tvrdit, že jediný cíl k úspěchu je poslouchat, poslouchat, poslouchat. Nakonec uslyšíte i diplomatickou odpověď, že nic není nejdůležitější a že učit se musíte všechno. Mnohé to odradí a ti se rozhodnou, že se raději nebudou učit nic.
Pojďme se podívat na to, co se vůbec je potřeba učit, abyste
v němčině mohli dosáhnout uspokojivé úrovně. Abyste nějaký jazyk
zvládli, musíte získat čtyři základní řečové
dovednosti – Sprachfertigkeiten *1: poslech (Hören), mluvení
(Sprechen), čtení (Lesen) a psaní (Schreiben). Možná si řeknete: Kde jsou
slovíčka, gramatika nebo výslovnost? Nebojte se, o ty nepřijdete. Řadí se
mezi tzv. Sprachmittel *2, neboli jazykové
prostředky. Potřebujeme je, abychom mohli zvládnout jakoukoliv ze
základních řečových dovedností. Pod tyto oblasti ale patří velká
spousta menších schopností a dovedností, jako např. intonace, pravopis,
plynulost, stylistika atd.
Všechny tyto oblasti jsou nezbytně nutné, chceme-li
dosáhnout jazykové dokonalosti, jen všechny dohromady vedou
k jazykové způsobilosti.
Představme si výše zmíněné dovednosti, prostředky a schopnosti jako prkénka dřevěného vědra.
Kazdé prkénko představuje tedy jednu dovednost či prostředek, tedy gramatiku, slovní zásobu, výslovnost, dovednost mluvit, psát, poslouchat, číst atd. Takové vědro můžeme pohodlně naplnit vodou až po okraj.
Problém bývá v tom, že všechny dovednosti nezvládáme do stejné míry. Něco zvládáme lépe, něco zase hůře. Někteří vynikají v gramatice, když ale mají promluvit, je to katastrofa. Jiný zase mluví skoro tak rychle jako oslík z filmu Shrek, ale gramatika mu nic neříká. Naše dřevěné vědro potom vypadá asi takto:
Je to zajímavý pohled, ale položme si otázku: Kolik se do takového vědra vejde vody? Všechna prkénka jsou poměrně dlouhá… jen jedno ne. Řekněme, že to nejkratší prkénko je např. německá výslovnost. To je sice hodně krátké, ale řekneme si, že to budeme kompenzovat tím, že se zase více naučíme toho, co je pro nás snadné, tedy např. německou gramatikou. Začneme-li lít vodu, zjistíme, že hladina vody nebude výše, než je to nejnižší prkénko. Začneme-li se tedy ještě více učit. Například slovní zásobu. Nebo začneme číst knihy v originále. To ale pouze zvýší ostatní prkénka a na oko to bude působit mile. Vody se tam ale nevejde o nic více.
Třeba v některé z oblastí dosáhnete takové úrovně, že vystudujete školu, napíšete knihu, získáte doktorát… ale jakmile otevřete pusu a promluvíte, kompetentní mluvčí si řekne “chudák studentík, ještě to moc neumí”. A přitom stačí tak málo – zvýšit jediné prkénko – a vody se nám do džberu najednou vejde daleko více.
Cílem tedy je dostat do našeho obrazného džberu co nejvíce vody. K tomu dospějeme průběžným rozvíjením všech dovedností a schopností. Proto se zamyslete, v jaké oblasti nejvíce pokulháváte, a rozhodněte se s ní něco udělat. Až zjistíte, že se tato oblast pohnula kupředu, zaměřte se na další “nejkratší prkénko”. Tak budete v němčině růst a zlepšovat se a dosáhnete výsledků, se kterými budete spokojeni.
Co můžete udělat pro zlepšení v jednotlivých oblastech se dočtete v připravované sérii článků Jak na to na našem webu. Přejeme vám hodně úspěchů.
Tento článek jsme převzali z webu helpforenglish.cz s laskavým svolením Marka Víta.